Integrarea reflexelor faciale

V-ați întrebat vreodată ce rol joacă reflexele în dezvoltarea copiilor? Ați observat cum o simplă atingere poate declanșa o reacție automată, o mișcare reflexă?

Acest articol vă răspunde la întrebări și vă explică cum masajul de integrare a reflexelor oro-faciale MNRI poate debloca potențialul copiilor, ajutându-i să depășească diverse dificultăți, de la întârzieri în vorbire la probleme de coordonare și limbaj.

Ce sunt reflexele faciale?

Reflexul este o reacție a sistemului nervos provocată de stimularea receptorilor la nivelul pielii, tendoanelor, mușchilor, membranei mucoase și receptorilor pupilari. Cu alte cuvinte, reflexul reprezintă abilitatea organismului de a răspunde la stimul, sunet, lumină, atins, miros, etc.

Reflexele sunt pietrele de temelie neurologică pentru procesele noastre de dezvoltare și învățare și au o influență esențială asupra funcționării creierului nostru și asupra proceselor mintale/intelectuale pe măsură ce ne maturizăm.

Reflexele motorii faciale susțin o gamă largă de nevoi esențiale pentru:

  • Supraviețuire, respirat, supt, mâncar și funcția generale neurovasculară;
  • Accesarea și gestionarea informațiilor vizuale, auditive și a altor sisteme senzorile;
  • Diverse sisteme de coordonare – mână, gură, ureche, ochi, limbă, gât și sisteme de coordonare craniană;
  • Comunicarea nonverbală și verbală.

Primim reflexele ca un dar de la natură, iar funcția principală este de a proteja și a aplica procesele de supraviețuire. Însă pentru a îndeplini această funcție, reflexele trebuie să se dezvolte corespunzător – trebuie să apară la momentul corespunzător, să se dezvolte și să se maturizeze într-un tipar secvențial.

O altă funcție a reflexelor este de a susține dezvoltarea persoanei prin formarea aptitudinilor și abilităților superioare corelate cu dezvoltarea proceselor și programelor creier-corp (reacția facială de surprindere bazată pe reflexul cognitiv a lui Pavlov, exprimarea fericirii bazată pe reflexul Landau etc). Pentru funcționarea la acest nivel, reflexul trebuie să fie matur și integrat și să evolueze în tipare superioare și tipare de mișcare.

Cum te poate ajuta masajul MNRI?

Prin masajul de integrare a reflexelor oro faciale MNRI îmbunătățim următoarele reflexe si reacții:

  1. Răspunsuri ale reflexelor responsabile de funcția de alimentație: supt, deglutiție, cavitate bucală, hrănit, reacție respirat-deglutiție;
  2. Răspunsuri ale reflexelor responsabile de răspunsurile de supt: supt, reacții la mâncare precum vizuale, olfactive auditive, gustative, kinestezice;
  3. Reflexe responsabile pentru reacțiile ochilor: închidere (clipit), deschiderea larga a ochilor ca reacție de surprindere, convergența ochilor, focalizare etc.;
  4. Reflexe responsabile de răspunsuri posturale: îndreparea capului și încordarea tendonului superior;
  5. Reflexe resonsabile de reacții respiratorii: inhalare-exhalare și ținerea respirației la inhalare și exhalare, stănut, tuse etc.;
  6. Reflexe resonsabile de reacții la exprimări emoționale, corelate cu satisfație sau insatisfație;
  7. Reflexe și reacții corelate cu sistemele de coordonare: mișcări gură-mână, mână-gură, gură-urechi, gură-gât, acțiuni motorii și ritm gură-ochi, limbă-ochi etc.;
  8. Reflexe responsabile de reacții cognitive: fixarea ochilor, deschiderea largă a ochilorca reacție de surprinderem supt, orientare orală;
  9. Reflexe responsabile pentru reacțiile articulare-limbaj: corelate cu enunțarea silabelor, imitație primară etc.;

Foarte des, întârzierile în vorbire și dificultățile de articulare și lipsa sistemelor de coordonare facială sunt consecințe ale reflexelor infantile problematice, care la rândul lor blochează funcționarea musculară, posturală si structurală a feței, corpului și craniului.

Beneficiile masajului MNRI

Aplicarea tehnicilor masajului oro-facial are rezultate bune și stabile în lucru cu copiii cu diverse provocări, precum:

  • Întârziere în limbaj din diverse motive neurologice;
  • Tulburare de procesare senzorială;
  • Paralizie cerebrală;
  • Autism;
  • Deficit de atenție și hiperactivitate;
  • Tulburări emoționale ce afectează calitatea limbajului (balbism);
  • Retard intelectual și motor oral general;

Lasă un Comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *