Evaluare psihologică

Psihologie clinică

Evaluare psihologică și psihodiagnostic copii, adolescenți și adulți

Evaluarea psihologică presupune înțelegerea particularității suferinței, investigarea comportamentelor și a funcțiilor psihice ale unei persoane, aprecierea naturii și a severității, identificarea posibilelor cauze și planificarea unui program terapeutic.

Evaluarea psihologică cuprinde:

  • Evaluarea personalității și mecanismelor de apărare/coping; 
  • Evaluarea comportamentală;
  • Evaluarea gradului de discernământ;
  • Evaluare cognitivă: atenția, memoria, concentrarea; 
  • Evaluarea gradului de dezvoltare intelectuală și psihologică; 
  • Evaluarea stării afective și dispoziționale; 
  • Evaluarea contextului familial, profesional, socio-economic și cultural; 
  • Evaluarea anumitor aspecte psihologice specifice cuplului și familiei;

Evaluarea psihologică la vârsta copilăriei

În cadrul evaluărilor psihologice ale copilului, psihologul va vorbi cu copilul și membrii familiei pentru a identifica abilitățile și deficitele comportamentale și emoționale ale copilului, precum și pentru a evalua funcționarea neurologică a copilului în domenii legate de procesarea spațială, atenție și memorie.

Pe lângă interviul cu membrii familiei, copilul va fi evaluat cu ajutorul testelor standardizate pentru a determina abilitățile copilului în domenii legate de dexteritate (mișcare), comportament, citit, scris și matematică.

Cine ar putea avea nevoie de o evaluare psihologică? 

Copiii pot beneficia de evaluare psihologică din motive precum:

  • Prezintă probleme de atenție sau de comportament acasă ori la școală;
  • Dacă sunt supuși hărțuirii; 
  • Dacă prezintă semne de anxietate sau depresie; 
  • Dacă dezvoltă caracteristici ale unei tulburări de învățare, cum ar fi dificultăți de organizare a limbajului scris și vorbit sau dificultăți de exprimare a gândurilor, sentimentelor și cuvintelor;
  • Evaluare psihologică în vederea obținerii gradului de handicap;

Scopul evaluării psihologice:

  • Identificarea potențialului de funcționare a psihicului fiecărui client;
  • Punctarea eventualelor dificultăți sau abateri de la normalitate;
  • Îndrumarea către un anumit tip de terapie; 

Dispunem de o serie de teste acreditate de evaluare, astfel clientul va putea primi un raport de evaluare complet. Vom analiza funcțiile cognitive, profilul de personalitate, comportamente adaptative, probleme psihosociale, tulburări emoționale.

Teste pe care le deținem:

  • Formularul clinic de personalitate pentru adulți – PCF; 
  • Inventarul de depresie pentru adulți Back – BDI – II; 
  • Scala de evaluare a comportamentului adaptativ ABAS II – Standardul internațional în evaluare pentru acordarea gradului de handicap și al eligibilității pentru serviciile sociale. Vârsta de administrare: 5 – 21 ani;
  • Instrument de screening în evaluarea copiilor preșcolari – ECI – 4. Vârsta de administrare: 3-6/7 ani;
  •  Scala de evaluare a tulburărilor clinice din adolescenţă – APS-SF. Vârsta administrare: adolescenţii cu vârste între 12 şi 19 ani;
  • Testul cuburilor Kohs – screening-ul aptitudinilor cognitive nonverbale. Vârsta de administrare: 4 – 19 ani;

Evaluarea psihologică se poate întinde pe mai multe ședințe (max. 3) implicând mai multe mijloace de evaluare: interviu clinic, observație clinică și teste standardizate. În urma evaluării clientul primește un raport psihologic, rezultatele fiind confidențiale și vor fi puse doar la dispoziția părintelui (în cazul evaluării unui copil) sau adultului evaluat.